Objawy, które wskazują na awarię sprzęgła hydrokinetycznego

Skrzynia biegów to jeden z kluczowych elementów w konstrukcji każdego auta osobowego. W ostatnich latach wyjątkowo popularny stał się model automatyczny, który w znacznym stopniu ułatwia prowadzenie pojazdu – zwłaszcza osobom mało doświadczonym na drodze. Istotną rolę odgrywa w takim układzie sprzęgło hydrokinetyczne składające się z pompy i turbiny (określane fachowo mianem zmiennika momentu). Jego główne zadanie polega na skutecznej zamianie energii mechanicznej napędu w energię kinetyczną. 

Udanie się do profesjonalnego warsztatu pozwoli zaoszczędzić pieniądze

Sprzęgło hydrokinetyczne jest komponentem dosyć często ulegającym różnego rodzaju awariom. Podstawowy jej objaw to zauważalny na pierwszy rzut oka spadek osiągów samochodu – zarówno na prostej jezdni, jak i w trakcie pokonywania zakrętów czy wyprzedzania. Podobny efekt daje zresztą nadmiernie ślizgające się sprzęgło cierne w zwykłej skrzyni manualnej. Drugim powszechnym symptomem uszkodzenia zmiennika momentu są niepokojące dźwięki dobiegające bezpośrednio ze skrzyni, które pojawiają się przede wszystkim przy gwałtownym ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Wynikają one przeważnie z nachodzenia na siebie płytek umiejscowionych wewnątrz sprzęgła. Oprócz tego kierowcy nierzadko zmagają się z wyraźnie odczuwalnym falowaniem obrotów silnika. Niezależnie od rodzaju usterki, zalecana jest jak najszybsza naprawa sprzęgła hydrokinetycznego w warsztacie, ponieważ jego niesprawność zagraża bezpieczeństwu na drodze oraz wpływa negatywnie na przyjemność z jazdy. Wymiana na nowy model nie jest przeważnie konieczna, szczególnie że omawiany element kosztuje całkiem sporo. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

20 − trzynaście =