Przekaźniki mają bardzo szerokie zastosowanie i znajdziemy je praktycznie wszędzie. Będą obecne zarówno w domowej skrzynce z bezpiecznikami, w urządzeniach typu lodówka czy pralka, a także w samochodzie. Przede wszystkim jednak są one obecne w przemyśle, w kolejnictwie, w automatyce produkcyjnej i tak dalej. Sprawdźmy więc w jaki sposób działają te wyjątkowo popularne urządzenia.
Typowy przekaźnik ma cztery wyprowadzenia. Dwa z nich służą do zasilania cewki sterującej. Jest to kawałek drutu nawiniętego na rdzeniu ferrytowym, który działa jak elektromagnes. Po podaniu napięcia na owe styki i zasileniu cewki, przyciąga ona zworę z bardzo dużą siłą. Gdy napięcie przestaje być podawane, sprężyna powrotna cofa zworę i przekaźnik wraca do stanu pierwotnego. Cewka pobiera najczęściej zaledwie kilkanaście bądź kilkadziesiąt miliamperów (mA), dzięki czemu przekaźnikiem może sterować bardzo niewielki włącznik, bądź urządzenie elektroniczne. Dlatego też stały się one tak popularne w automatyce przemysłowej.
Wspomniana zwora przyciągana przez elektromagnes cewki jest połączona z dwoma pozostałymi stykami, które nazywane są roboczymi. Przez nie może płynąć prąd o bardzo dużym natężeniu, zależnie od przekaźnika nawet do kilkudziesięciu lub kilkuset amperów. W tym drugim przypadku często stosuje się nazwę stycznik bądź przekaźnik mocy. Na stronie https://hazbi.com/pl/c/Kolejowe/2222420 można znaleźć charakterystykę techniczną różnego rodzaju styczników i przekaźników.