Każdy pojazd posiadający silnik spalinowy musi mieć układ chłodzenia. Wynika to z tego, że sprawność motoru wynosi góra kilkadziesiąt procent. Reszta energii chemicznej zawartej w benzynie bądź oleju napędowym jest bezpowrotnie tracona, zamieniając się w ciepło, które trzeba odprowadzić z układu. W tym krótkim artykule sprawdzamy, w jaki sposób pracują takie układy, zapewniając silnikowi odpowiednią temperaturę pracy.
By dobrze zrozumieć działanie chłodnicy i systemu chłodzenia, trzeba poznać jego podzespoły. Najważniejszym jest pompa cieczy, która napędzana jest przez silnik paskiem klinowym lub jest odrębna – elektryczna. Ma ona za zadanie utrzymać ciągły przepływ chłodziwa, by mogło ono odbierać temperaturę z silnika. Rozgrzany płyn podróżuje następnie gumowymi wężami i trafia do termostatu, który decyduje gdzie dalej skierować przepływ. Jeśli motor nie jest jeszcze rozgrzany, wszystko krąży obiegiem zamkniętym. Jeśli temperatura jest już odpowiednia, otwierany jest zawór dużego obiegu, który pozwala gorącej cieczy wpłynąć do najgrubszych węży, na których końcu znajduje się chłodnica Wózek widłowy z napędem spalinowym ma tutaj identyczne rozwiązania jak samochody osobowe czy ciężarowe.
Ponieważ temperatury w układzie są wysokie i nierzadko przekraczają 100 stopni Celsjusza, nie powinno się stosować zwykłej wody. Zamiast niej używany jest odporny na zamarzanie i wrzenie płyn chłodniczy Koncentrat rozrabia się z wodą destylowaną w odpowiednich proporcjach, co pozwala na zachowanie wymaganych właściwości. Ciecz po przedostaniu się do chłodnicy szybko oddaje ciepło z powodu bardzo dużej ilości kanalików otoczonych dodatkowo metalowymi blaszkami. Jeśli przepływ powietrza jest zbyt mały, by odebrać temperaturę, uruchamiany jest dodatkowy wentylator.